... NEŽ VYHLEDÁTE ODBORNÍKA NA ZDRAVOU VÝŽIVU, CO BYSTE SI MĚLI UVĚDOMIT:
 

 

1.
Bezpečnost především: Každá dieta,nebo redukce by měla být bezpečná a obsahovat „Doporučené denní dávky“ všech vitaminů, minerálních látek, sacharidů a bílkovin.
2.
Pomalu a pozvolna: Správný program by měl doporučovat pomalý, pozvolný úbytek hmotnosti (pokud lékař nedoporučí rychlejší úbytek hmotnosti např. z důvodu plánované operace). Po prvním až druhém týdnu očekávejte váhový úbytek 0,5 – 1 kg. U drastických diet nastává v prvním až druhém týdnu rapidní úbytek hmotnosti, který je ale dán úbytkem vody. Pamatujte si, že jakmile se po této dietě vrátíte k původní stravě, ztracená tekutina a s ní i váha se brzy vrátí. Lehce nabyl, lehce pozbyl.
3.
Čas na kontrolu u výživového poradce: Plánujete shodit více než 5 – 10 kg?. Výživový poradce zhodnotí Váš celkový zdravotní stav a také parametry, které s nadváhou či obezitou souvisejí. Doporučí vhodnost některého programu snižování tělesné hmotnosti a potřebu léčby obezity vhodně nastaveným redukčním režimem.
4.
Udržení dosažené hmotnosti: Většině lidí se podaří úspěšně zhubnout, ale většině lidí se bohužel nepodaří tuto váhu udržet. Váš program by tedy měl obsahovat plány pro udržení hmotnosti i potom, co přestanete hubnout. Protože jaký je důvod zhubnout, když potom váhu opět přiberete? Udržení tělesné hmotnosti je nejtěžší část programu snižování tělesné hmotnosti a bohužel není součástí všech. Program, který si vyberete by Vám měl pomoci natrvalo změnit stravovací zvyklosti, přidat pohybovou aktivitu – zkrátka změnit životní styl.
5.
Materiály v písemné formě: Komerční program snižování tělesné hmotnosti by Vás měl vždy vybavit písemnými materiály s doporučeními ohledně stravování, příklady jídelníčků a případně tabulkou energetických hodnot potravin.
6.
Zdravé hubnutí = běh na dlouhou trať: Aby byl program snižování hmotnosti bezpečný a efektivní, musí být rozhodně dlouhodobý. Jinak zbytečně plýtváte časem, penězi a úsilím. Lidé, kteří trpí nadváhou či obezitou, mají mnohem větší riziko rozvoje vysokého krevního tlaku, diabetu 2. typu, vysoké hladiny cholesterolu nebo triglyceridů, infarktu myokardu, mozkové mrtvice a některých typů zhoubných nádorů. Snížení tělesné hmotnosti nejen pomáhá kontrolovat tato onemocnění, ale může také zabránit jejich vzniku!

Najděte alespoň deset dobrých důvodů, proč potřebujete hubnout. Pravdivě si zodpovězte otázku, proč do toho chcete jít PRÁVĚ TEĎ. Ujasněte a sepište si všechny důvody a poté vyškrtejte ty, které jsou názorem někoho jiného (např. musím zhubnout, protože manžel mi řekl, že jsem tlustá…). Slovo MUSÍM nahraďte slovem CHCI. Zbudou-li vám alespoň dva nebo tři pádné důvody, pak můžete začít. Jedině v případě, že CHCETE ZHUBNOUT TRVALE A DOKONALE OVLÁDNOUT SVOJI HMOTNOST má smysl začít. Jinak riskujete další neúspěch v podobě jo-jo efektu. Neboť i ta nejdokonalejší dieta má řadu úskalí.